Zielona kawa – to surowe ziarno kakaowca, które nie zostało poddane procesowi palenia. Na początku owoc kakaowca ma barwę zieloną, a gdy dojrzewa stopniowo zmienia się jego kolor na żółto-pomarańczowy w zależności od odmiany kakaowca.

Zielona kawa stanowi bogate źródło kwasu chlorogenowego (ACG), który wykazuje silne działanie przeciwutleniające i stanowi obecnie przedmiot zainteresowania wielu naukowców. Warto dodać, że kwas chlorogenowy nie występuje w czarnej palonej lawie, gdyż ulega zniszczeniu podczas obróbki termicznej.

Zielone ziarna nie posiadają takiego intensywnego smaku i aromatu jak czarna kawa, ponieważ nie zaszedł w nich proces pirolizy, czyli rozkładu węglowodanów oraz tłuszczów. Pamiętajmy jednak, że choć niepalona kawa jest łagodniejsza w smaku, kwaskowa i bez goryczki to zawartość kofeiny nie ulega zmianie!
Kofeina

Ziarna zielonej kawy zawierają 0,3-2,3% kofeiny. Spożywanie około 3 filiżanek kawy dziennie (czyli około 400-450 mg kofeiny) u osób zdrowych nie wywiera negatywnego wpływu na zdrowie – nie zmniejsza gęstości mineralnej kości i nie zwiększa ryzyka chorób układu krążenia. Kofeina natomiast przyspiesza akcje serca, rozszerza naczynia krwionośne, działa pobudzająco na neuroprzekaźniki i przyspiesza przemianę materii.
Kwas chlorogenowy

Oprócz kofeiny zielona kawa posiada kwas chlorogenowy. Jest to naturalny polifenol o działaniu antyoksydacyjnym. Zmniejsza również wchłanianie glukozy ze spożywanych pokarmów nawet około 7 % zarówno u ludzi zdrowych jak i u cukrzyków. Przypisuje się mu również działanie przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe a także wspomagające oczyszczanie organizmu z toksyn.

Połączenie kwasu chlorogenowego z kofeiną powoduje, że zielona kawa znacznie obniża stopień przyswajania glukozy z pokarmu i tym samym zmniejsza magazynowanie glukozy pod postacią tłuszczu. Dzięki temu cukier wolniej odkłada się w organizmie i zamiast cukru spalamy tłuszcz.
Kwas kawowy

Ponadto zielona kawa zawiera kwas kawowy o właściwościach żółciopędnych i przeciwmiażdżycowych.
Diterpeny

W zielonej kawie występują diterpeny: kafestol i kahweol. Są to substancje bioaktywne, które posiadają właściwości antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe a także wykazują ochronne działanie na wątrobę i wspomagają jej regenerację.

Zielona kawa za:

Działa antyoksydacyjne – chroni organizm przed wolnymi rodnikami
Posiada 3 krotnie silniejsze właściwości przeciwutleniające niż zielona herbata
Zapobiega postępowaniu procesów starzenia się organizmu i rozwojowi komórek rakowych
Obniża wchłanianie cukrów w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu organizm aktywniej czerpie ze swoich zapasów
Zwiększa czułość komórek na insulinę
Wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne
Przyspiesza metabolizm
Zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu II
Wpływa korzystnie na funkcjonowanie nerek
Chroni przed wystąpieniem kamieni żółciowych u mężczyzn
Poprawia pamięć i koncentrację

Zielona kawa przeciw:

Zwiększa ciśnienie krwi
Może wywołać arytmię serca
Może wywołać biegunkę w większych ilościach, dlatego szczególną ostrożność powinny zachować osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego
U osób z zaburzeniami lękowymi może nasilać objawy niepokoju i nerwowość
Nie jest zalecana dla osób chorujących na jaskrę (podnosi ciśnienie w gałce ocznej)
Przyjmowanie wysokich dawek zielonej kawy może zwiększyć w organizmie poziom homocysteiny – aminokwasu uważanego obecnie za przyczynę powstawania miażdżycy naczyń krwionośnych
Nie jest wskazana jest dla osób chorujących na osteoporozę, gdyż moczopędne działanie zielonej kawy może wypłukiwać wapń i magnez z organizmu
Diterpeny mogą podnosić poziom cholesterolu frakcji LDL

Czy ktoś z Was pił zieloną kawę lub spożywał jej ekstrakt? Ciekawa jestem, jaka jest Wasza opinia na temat zielonej kawy?

Zielona kawa za i przeciw
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)