Selen to pierwiastek, który odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego. W organizmie najwięcej selenu znajduje się w tarczycy (aż 80%), przysadce mózgowej, wątrobie oraz nerkach.

Selen wpływa na:

zwiększenie produkcji przeciwciał, limfocytów i makrofagów (komórek odpornościowych)
wpływa na prawidłowe funkcjonowanie hormonów tarczycowych
ochrania organizm przed opryszczką i półpaśćcem
pełni funkcję antyoksydacyjną – selen zwiększa aktywność enzymu: peroksydazy glutationowej, który chroni komórki przed utlenianiem
zmniejsza ryzyko wystąpienia zmian nowotworowych
działa przeciwzapalnie – osoby zmagające się z przewlekłymi chorobami tkanki łącznej, chorobami reumatoidalnymi powinny szczególnie zadbać o obecność selenu w diecie
pomaga usuwać metale ciężkie z organizmu – zmniejsza toksyczne działanie rtęci, kadmu i ołowiu
niszczy pleśń
bierze udział w produkcji plemników
zwiększa poziom libido
chroni układ sercowo-naczyniowy
hamuje progres chorobowy u osób zakażonych wirusem HIV
łagodzi objawy menopauzy

Objawy niedoboru selenu:

depresja, niepokój, wrogie nastawienie do otoczenia
zwiększona podatność na infekcje
osłabienie
obniżenie płodności u mężczyzn

Choroby związane z niedoborem selenu:

choroba Keshan- zwyrodnienie mięśnia sercowego
choroba Kashin-Becka – zmiany kostno-stawowe
niedobór tego pierwiastka został uznany za jeden z czynników środowiskowych powodujących rozwój choroby Hashimoto (autoimmunologiczne zapalenie tarczycy)

Objawy nadmiaru selenu w organizmie:

wypadanie włosów i paznokci
zapalenie skóry
nieprzyjemny „czosnkowy” oddech i mdłości

Zawartość selenu z żywności zależy od stężenia tego pierwiastka w glebach i wodzie. Niestety w Polsce występują gleby ubogie w selen.

Najwięcej selenu znajdziemy w :
Brazil nuts with leafs on white close up. Bertholletia.

Orzechy brazylijskie- bogate źródło selenu

orzechach brazylijskich (już jeden orzech zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na selen)
grochu
soczewicy
sezamie
w mięsie drobiowym zwłaszcza w wątróbce drobiowej
śledziach
makreli wędzonej
produktach zbożowych
jajkach
brokuły i kalafior
cebula i czosnek
gruszka i śliwka

Pamiętajmy jednak, że selen z produktów roślinnych ma słabszą biodostępność w porównaniu z produktami zwierzęcymi. Ogólnie przyjmuje się, że z pożywienia przyswajamy 55% tego pierwiastka.

Dawkowanie selenu:

Średnia stężenie selenu w surowicy u dorosłego mieszkańca Polski to 70 mcg a optymalne stężenie ustalono na poziomie 100-200 mcg. Międzynarodowe badania wykazują, że poziom selenu poniżej 60 mcg w surowicy jest związany z wysokim ryzykiem wystąpienia raka.

Spożycie selenu nie powinno przekraczać 200 mcg dziennie a za dawkę toksyczną uznaje się 700 mcg selenu. Przy chorobie Hashimoto powszechnie stosowana dawką jest 200 mcg selenu na dzień.

Warto zapamiętać:

Selen współdziała skutecznie z witaminą E opóźniając proces starzenia się organizmu. Natomiast nie powinno się łączyć selenu z witaminą C, która osłabia przyswojenie tego pierwiastka.

Suplementację selenem powinny wziąć pod uwagę osoby niejedzące mięsa oraz osoby z niedoczynnością tarczycy oraz osoby z chorobą Hashimoto.

Selen
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)