Krzem to składnik mineralny, niezbędny do syntezy kolagenu, elastyny – białek, które tworzą tkankę łączną. Stymuluje również produkcję kwasu hialuronowego – związku, który wiąże wodę w skórze właściwej. Z tego powodu krzem jest tak niezwykle ważny w budowie w budowie chrząstki stawowej, tkanki kostnej, wiązadeł, ścięgien, naczyń krwionośnych, tkanki płucnej, skóry, włosów, paznokci i innych tkanek organizmu.

Krzem utrzymuje prawidłową elastyczność i jędrność skóry. Zapewnia wytrzymałość i stabilność włosów i paznokci. Ponadto zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych. Badania wykazały, że poziom krzemu w tętnicach zaatakowanych miażdżycą był znacznie niższy w porównaniu ze zdrowymi tętnicami, co wskazuje, że poziom krzemu ma znaczenie w chorobach sercowo-naczyniowych. Posiada również zdolność usuwania z komórek różnego rodzaju toksyn w tym najbardziej neurotoksycznego metalu aluminium (glin). Ponadto działa przeciwgrzybiczo i wzmacnia odporność organizmu. Istnieją również opinie, że krzem jest nośnikiem informacji i usprawnia komunikację pomiędzy mózgiem a innymi narządami. Uważa się, że poprawia on koncentrację i dodaje energii.
Krzem zastosowanie:

profilaktyka miażdżycy
zapobiega osteoporozie
przyspiesza zrost kości po złamaniach
regeneruje tkankę łączną
wskazany przy reumatoidalnym zapaleniu stawów
zalecany przy chorobach układu oddechowego
wskazany w okresie intensywnego wzrostu
u osób czynnie uprawiających sport
u osób powyżej 40 roku życia
w stanach zapalnych skóry (trądzik)
wzmacnia słabe i łamliwe paznokcie
wzmacnia cienkie i osłabione włosy
opóźnia starzenie się skóry
przyspiesza gojenie się ran
zapobiega powstawaniu kamieni moczowych, działa przeciwzapalnie
w nadmiernych krwawieniach miesiączkowych
odgrywa znaczącą rolę w kuracji przeciwpasożytniczej
pomaga w usuwaniu metali ciężkich (głównie aluminium)

Krzem objawy niedoboru:

kruche naczynia krwionośne, powstawanie pajączków i zaczerwienień na skórze, żylaków, hemoroidów
zmiany miażdżycowe
kruchość kości, osteoporoza
obniżenie nastroju
osłabienie odporności
osłabienie kondycji włosów, paznokci
starzenie się skóry i problemy skórne (trudno gojące się rany, wypryski, trądzik młodzieńczy, różowaty)

Krzem zapotrzebowanie:
Dzienne zapotrzebowanie na krzem wynosi 20-30 mg . Jest bezpiecznym pierwiastkiem, który nie wywołuje skutków ubocznych. Nie ma doniesień o skutkach nadmiaru spożywania krzemu. Warto pamiętać, że wraz z upływem lat wzrasta zapotrzebowanie organizmu na krzem.
Naturalne źródło pozyskiwania krzemu to:

woda źródlana
ziele skrzypu (bogate źródło krzemu)
łuski ziaren zbóż
skórki owoców
czosnek
szczypiorek
kasza jaglana
pokrzywa
mleczko pszczele
rdest ptasi
miodunka
perz
kozieradka
porost islandzki

Zioła bogate w krzem i jego związki (skrzyp, pokrzywa) nie wystarczy zaparzyć. Konieczne jest gotowanie surowca przynajmniej przez 10 minut. Związki nieorganiczne krzemu (SiO2 – krzemionka) długo rozpuszczają się w wodzie, ale po przejściu do wyciągu stają się koloidalne i łatwo przyswajalne. Na 1 szklankę wody należy wziąć 1-2 łyżki surowca. Odwar przyjmować doustnie 3-4 razy dziennie po 100-200 ml przez 2 tygodnie, następnie 200 ml dziennie przez wiele miesięcy. Zaleca się zmienianie stosowanego zioła co 3 miesiące.

Można rozważyć suplementację diety ziemią okrzemkową lub picie krzemu organicznego.

Ziemia okrzemkowa to mineralna skała osadowa składająca się z pancerzyków okrzemek (glonów jednokomórkowych, które żyją na ziemi od milionów lat). Spożywcza ziemia okrzemkowa zawiera 85% krzemionki, która jest źródłem naturalnego krzemu.

Krzem organiczny w płynie jest wysoce przyswajalny przez organizm. Jest to nieutleniona i rozpuszczalna w wodzie postać krzemu podstawowego. Bardzo dobrze łączy się z wodą, co umożliwia jego cyrkulację razem z krwią.

WARTO PAMIĘTAĆ: Krzem zwiększa wchłanianie wapnia.

Krzem
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)