Komosa ryżowa (Quinoa) należy do grupy tak zwanych pseudozbóż. Oznacza to, że przypomina pod wieloma względami zboże, ale nim nie jest. Roślina ta głównie uprawiana jest w Ameryce Południowej, jednak ze względu na jej łatwość przystosowania się do trudnych warunków zaczyna występować w innych częściach świata. Nie zawiera glutenu, więc jak najbardziej może być spożywana przez osoby z celiakią lub osoby będące na diecie bezglutenowej. Często używana jest jako zamiennik kasz i ryżu. W smaku jest lekko słodka i bardzo smaczna.

Co zawiera komosa ryżowa?

dużą ilość aminokwasów egzogennych: izoleucyna, leucyna, lizyna, fenyloalanina, tyrozyna, treonina, tryptofan, walina
dostarcza organizmowi łatwo przyswajalne białko a proces obróbki termicznej podnosi stopień przyswajalności
zawiera witaminy i składniki mineralne (głównie magnez, potas, wapń, kwas foliowy, miedź i cynk oraz witaminy z grupy B, C i E)
wysoką zawartość flawonoidów – około 58mg/100g produktu. To 2 razy tyle co w żurawinie. Flawonoidy wykazują działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne, rozkurczowe i moczopędne.
Potwierdzone w badaniach efekt prebiotyczny komosy, czyli wspiera mikroflorę jelit zwiększając liczbę korzystnych szczepów bakterii
saponiny – wykazują działanie przeciwzapalne, antybakteryjne a także uszczelniają naczynia krwionośne
fitosterole- wpływają na obniżenie cholesterolu LDL
fitosteroidy – stymulują wzrost masy mięśniowej oraz redukują stres

Komosa ryżowa może być z powodzeniem zalecana w codziennej diecie dla dorosłych, dzieci i kobiet w ciąży.
Badania naukowe potwierdzają, że komosa ryżowa:

zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych
jest bezpiecznym produktem spożywczym dla osób z celiakią
łagodzi objawy związane z menopauzą
zalecana dla osób z zaburzeniami mikroflory bakteryjnej przewodu pokarmowego
skład odżywczy jest tak bogaty, że komosa znajduje zastosowanie w leczeniu niedożywienia u dzieci

Komosa ryżowa obniża ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne, nowotwory oraz miażdżycę. Posiada niski indeks glikemiczny, więc warto ją dołączyć do jadłospisu dla diabetyków.

Komosa ryżowa
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)