Kondycja naszych jelit wpływa na odporność naszego organizmu!

Teoria ta została potwierdzona w praktyce podczas wielu badań naukowych. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym warto zadbać o nasze jelita. To właśnie flora jelitowa wzmacnia układ odpornościowy i pomaga neutralizować chorobotwórcze patogeny. Jelita działają jak drugi mózg i aż 80% układu odpornościowego właśnie tam się znajduje! Wspomagają też pracę grasicy, innej części układu odpornościowego, która z kolei zapewnia odpowiedź komórkową poprzez uwalnianie limfocytów T. Jelita pomagają w dużym stopniu wydalać toksyny gromadzące się w organizmie. Dbanie o mikroflorę w jelitach ma więc znaczenie praktycznie dla wszystkich chorób począwszy od kaszlu, przeziębienia i grypy poprzez zaburzenia autoimmunologiczne aż po depresję. Choć na rynku dostępnych jest wiele dobrej jakości probiotyków, to najwięcej korzystnych bakterii jest obecnych w domowych kiszonych warzywach. Wybierając fermentowane produkty powinniśmy unikać tych pasteryzowanych, ponieważ proces pasteryzacji niszczy wiele naturalnie występujących probiotyków.

Dieta wzmacniająca odporność powinna zawierać nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Wspierają one odporność i pomagają w walce z infekcjami, ograniczając stany zapalne. Szczególnie polecane są dzieciom, których organizm dopiero uczy się nabywać odporności.

Do najważniejszych suplementów zwiększających odporność na infekcje w okresie jesienno-zimowym zalicza się witaminę D i C. Niedobór witaminy D skutkuje właśnie spadkiem odporności. Jesienią i zimą szczególnie jesteśmy narażenie na niedobór właśnie tej witaminy ze względu na niską ekspozycję naszego ciała na słońce i niemożność syntezowania witaminy D. Witaminę D3 rozsądnie uzupełnić jest witaminą K2, która pomaga przemieszczać wapń do kości a nie do tkanek miękkich. Jeśli chodzi o witaminę C to jest ona potężnym antyoksydantem, który chroni przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Wpływa również na produkcję glutationu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania limfocytów – odpowiedzialnych za walkę z chorobotwórczymi drobnoustrojami (tapety).

Z pierwiastków wpływających na system immunologiczny na uwagę zasługują cynk i selen. Cynk wzmacnia śluzówki i zapobiega przenikaniu drobnoustrojów do komórek naszego organizmu. Selen z kolei zwiększa produkcję przeciwciał, limfocytów i makrofagów oraz stymuluje układ odpornościowy do prawidłowej reakcji w przypadku infekcji.
Co warto spożywać aby wzmocnić odporność ?

kiszone warzywa takie jak kapusta czy ogórki (z solą , nie octem), które są naturalnymi probiotykami
kefiry lub jogurty naturalne
ryby morskie – bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe (Omega-3, Omega-6,Omega-9) które zwiększają naszą odporność
oleje nierafinowane – bogate w kwasy omega. Wybór w olejach nierafinowanych obecnie jest ogromny. Głównie polecany jest olej lniany oraz olej z czarnuszki jak i olej kokosowy,ale także z wiesiołka
warzywa bogate w witaminę C takie jak natka pietruszki, jarmuż a z owoców: czarna porzeczka, aronia czy kiwi. Warto sięgnąć po naturalną witaminę C z aceroli i dzikiej róży
jajka, najlepiej od szczęśliwych kur. To nieocenione źródło witamin, minerałów i aminokwasów a także kwasów Omega-3. Pamiętajmy, że najwięcej wartości ma jajko ugotowane na miękko
czosnek – wykazuje silne właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe
miód – bogaty w witaminy, minerały, aminokwasy, flawonoidy. Miód rozgrzewa i regeneruje. Posiada właściwości antybakteryjne. Każdy z nas powinien zjadać 2 łyżeczki miodu dziennie.
imbir – zawiera olejki eteryczne o właściwościach przeciwzapalnych
kurkuma – silny antyoksydant, o działaniu przeciwzapalnym
cynamon – działa przeciwwirusowo i przeciwgrzybiczo
warzywa bogate w witaminę A: najczęściej są to warzywa w kolorach czerwieni i żółci takie jak dynia, marchew czy morele
żurawina – źródło witaminy C i B oraz składników mineralnych, wykazuje również właściwości przeciwzapalne
sok z czarnego bzu, sok z aronii czy sok rokitnikowy – to soki bogate w antyoksydanty i pierwiastki, które wzmacniają organizm i chronią przed wirusami
kasza jaglana – zaliczana do żywności rozgrzewającej, to źródło witamin z grupy B oraz pierwiastków
płatki owsiane są bogate w beta-glukan, który pobudza do większej aktywności fagocyty odpowiedzialne za pożeranie bakterii, wirusów
warto spożywać produkty bogate w cynk, selen i żelazo takie jak chude mięso, rośliny strączkowe, kiełki, pestki słonecznika czy orzechy
jesienią i zimą jedzmy ciepłe posiłki, szczególnie zupy warzywne z dodatkiem ostrzejszych przypraw na przykład curry, imbir, pieprz cayenne, które wykazują właściwości bakteriobójcze i wzmacniające

Zioła podnoszące odporność:

herbatki ziołowe z pokrzywy, malin, dzikiej róży
herbata z czystka
herbata z gojnika
aloes
żeń-szeń
grzyby shitake
vilcacora
Co jeszcze zapewni nam ochronę przed infekcjami?
Warto zapewnić odpowiednią ilość godzin snu, najlepiej 8 godzin. Wiele badań potwierdza, że przemęczenie oraz brak snu zwiększa podatność na infekcje.
Regularna aktywność ruchowa pobudza układ odpornościowy do produkcji białych ciałek krwi, zwiększa zdolność limfocytów do podziału w odpowiedzi na wtargnięcie do organizmu chorobotwórczych drobnoustrojów oraz wspomaga proces termoregulacji. Jeśli nie uprawiamy sportów warto wyjść 4-5 razy w tygodniu na 30 minutowy spacer.
Należy często wietrzyć mieszkanie, dzięki czemu zwiększymy ilość tlenu potrzebnego do oddychania oraz zmniejszymy stężenie bakterii i wirusów w pomieszczeniu. Idealna temperatura w mieszkaniu to 20-21 stopni C. Wyższa temperatura sprzyja wysychaniu śluzówek, co sprzyja zakażeniom.
Warto korzystać z sauny przynajmniej raz w tygodniu. Wysoka temperatura stymuluje wytwarzanie przeciwciał. Jedna wizyta w saunie daje 7 dniową ochronę przed przeziębieniem!
Hartowanie organizmu. Dobre efekty przynosi naprzemienny prysznic. Najpierw polewany ciało ciepłą wodą w kierunku od stóp w kierunku głowy, a potem stopniowo wodę schładzamy, aż będzie zimna. Powtarzamy czynność kilka razy. Dobre efekty przynosi również chodzenie na bosaka po mieszkaniu.

Ciekawa jestem, jakie są Wasze sprawdzone sposoby na wzmocnienie odporności?

Jak wzmocnić odporność w okresie jesienno-zimowym?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)